Tuesday, July 18, 2017

PUSDIKLAT MIGAS, CEPU INDONESIA

Saya telah berpeluang melawat Pusat Didikan dan Latihan Minyak dan Gas yang berpusat di Cepu Indonesia. Perjalanan kami bermula dari Johor Bahru menaiki penerbangan Airasia ke Surabaya. Dari surabaya kami menaiki van besar menuju ke Cepu, sebuah bandar yang letaknya 129 km di Jawa Tengah. Oleh kerana sistem pengangkutan darat yang kurang efisien, perjalanan kami mengambil masa 4-5 jam. Jam 1 tengahari di airport Surabaya dan kami sampai di Cepu jam 7:00 malam. Di dalam perjalanan tersebut sempat kami berhenti untuk makan di dua lokasi. Makanan yang disajikan agak berbeza sedikit daripada negara kita. Dalam banyak-banyak makanan itu, supnya yang paling tidak boleh diterima oleh selera saya.

Setibanya kami di Cepu, kami disambut oleh Bapak Hadiyono, staff kanan institusi tersebut. Selepas menikmati jamuan makan malam, kami bergerak hotel iaitu Hotel Ami, Cepu. Hotel ini adalah satu-satunya hotel 5 bintang yang beroperasi di bandar Cepu ini. Kalau anda bermalam di hotel ini, saya rekomen juadah Iga Bakar atau rusuk kambing bakar. Ini adalah menu kambing yang paling sedap di seluruh Indonesia.

Pusdiklat MiGas, Cepu Indonesia

Telaga minyak yang masih beroperasi hingga ke hari ini

Bp Hadiono menjadi pemandu lawatan kami

Pada saya Pusdiklat MiGas di Cepu ini adalah sangat 'rare' kerana ianya mempunyai telaga minyak, kemudahan untuk melombong dan kemudahan untuk memproses minyak menjadi bahan yang dikehendaki. Justeru itu, kepada mana-mana organisasi yang berminat nak bekerjasama di dalam latihan minyak dan gas, Pudiklat ini adalah jawapannya.

No comments:

Post a Comment