Thursday, January 25, 2018

LAWATAN 1000KM DI VIETNAM

Saya merasa sangat bersyukur kerana dapat melawat Vietnam sekali lagi. Lawatan kali ini menjadi realiti kerana Kolej Yayasan Pelajaran Johor telah melantik saya sebagai konsultan bagi program ini. Seramai 32 orang terlibat dengan pengembaraan ini. Yang menariknya, lawatan kali ini kami melawat tempat yang lebih jauh dan pastinya berbeza dengan apa yang telah dilawati sebelum ini.

Untuk urusan di Vietnam, saya telah menggunakan khidmat syarikat tempatan yang lebih arif dengan keadaan di negara tersebut.

15 Disember 2017 - Hari Pertama

Penerbangan melalui Senai International Airport bermula seawal 5:00 pagi. Lapangan terbang Senai pada masa ini sedang dibuat renovation. Ahli rombongan tiba berperingkat-peringkat. Walaupun agak kalut, tetapi kami semua dapat melepasi semuanya dengan baik dan dapat menaiki penerbangan jam 6:50 pagi

Ahli rombongan

Setibanya di Ho Chi Minh City, kami disambut oleh Kaka dan Stafnya iaitu Yuni. (Di sebut Ho Ce Menh) oleh orang tempatan. Kami menaiki bas menuju ke Ben Thant. Ho Chi Minh adalah sebuah bandar yang pesat dengan penduduk seramai 5 juta orang. Majoriti rakyatnya menggunakan motosikal sebagai mod pengangkutan di bandaraya ini. Majoriti rakyatnya juga tidak mempunyai kereta mungkin kerana harganya mahal dan juga kerana harga petrol di sini sangat mahal iaitu RM4 seliter.

Pada hari pertama, setelah melakukan hentian sebentar di Ben Thanh market, kami telah di bawa makan tengahari di Restoran Kampung Pandan. Restoran ini menyediakan juadah yang enak kepada kami.

Perjalanan ke diteruskan ke bandar Mui Ne. (Disebut Monaay oleh orang tempatan) Walaupun jaraknya tidaklah terlalu jauh, kami memerlukan 4 jam untuk sampai ke lokasi ini sebab sebahagian besarnya menggunakan jalan biasa dan had laju di sini yang lebih rendah. Tarikan utama Mui Ne adalah pengalaman melawat padang pasir seperti di gurun sahara. Ianya adalah gurun padang pasir yang terbesar di Asia Tenggara.

Jam 5:30 petang sampai di Mui Ne, kami bermalam di Mui Ne Beach Resort, sebuah resort 3 bintang yang sangat selesa dengan pemandangan kolam renang dan laut China Selatan. Walaupun resort ini ringkas sahaja, ianya dikunjungi oleh ramai pelancong berkulit putih. Mungkin kaedah pemasaran mereka berkesan untuk menarik pelancong dari negara-negara tersebut.

16 Disember 2017 - Lawatan ke Gurun

Pukul 5:00 pagi, kami telah dibawa dengan Jeep ke White Sand Dunes. White Sand Dunes ini menawarkan sebuah padang pasir yang luas lebih kurang 100 ekar dengan pasirnya berwarna putih. Kami menaiki ATV atau Jeep untuk pergi ke dalam kawasan padang pasir tersebut. Setibanya kami di tengah padang pasir itu, kami telah mengambil gambar serta menjalankan program kerja berkumpulan. Sungguh menyeronokkan dan memberikan pengalaman baru untuk mengadakan program di sini.
Pengangkutan ke padang pasir

Suasana Matahari terbit di White Sand Dunes

Ahli rombongan

Aktiviti berkumpulan

Di padang pasir ini, kelihatan bukit-bukit yang terbentuk secara semulajadi melalui tiupan angin. Sebagai seorang pelancong, boleh dikatakan bahawa pengalaman melawat padang pasir ini adalah sesuatu yang unik.

Kemudian kami telah melawat Red Sand Dunes yang terletak 10 km daripada padang pasir yang pertama. Di sini, padang pasirnya berwarna kemerah-merahan. Oleh kerana pada waktu tersebut sudah menghampiri jam 10 pagi (11 pagi) waktu Malaysia, maka kehangatan sinar matahari dapat dirasakan. Maka kami mengambil masa yang pendek sahaja di Red Sand Desert ini manakala ahli yang lain menunggu di gerai menikmati air kelapa segar.

Red Sand Dunes

Kemudian kami telah melawat Fishing Village di mana ianya adalah tumpuan nelayan tempatan membawa hasil tangkapan mereka di Laut China Selatan. Kami sempat juga menempah dua ekor udang kara pada trip kali ini. Udang ini dijual dengan harga yang sangat murah kepada kami. Kami tidak melepaskan peluang untuk mencuba seafood tempatan.

Fishing Village

Lobster dijual murah lebih kurang RM90 seekor

Lobster masak butter. Sedap woo

Kemudian kami melawat The Fairy Stream, ianya merupakan tebing sungai yang mempunyai tanah yang warna yang berbeza. Ini telah mewujudkan tebing yang cantik untuk dirakamkan di dalam gambar dan video.
Menyusuri anak sungai menuju ke Fairy Stream

Tebing berwarna-warni di Fairy Stream

Kemudian kami ke hotel untuk check out dan makan tengahari di restoran makanan halal India.

Kemudian perjalanan ke Da Lat bermula. Perjalanan ke Da Lat ini mengambil masa 5 jam kerana jalan yang dilalui adalah jalan kampung. Setelah melalui pelbagai daerah, hutan dan pekan, akhirnya kami tiba di Da Lat pada jam 6:00 petang. Suhu di Da Lat adalah 14 darjah celcius dan bilik hotel kami tidak disediakan penghawa dingin.

Kami sungguh bertuah kerana kami ada pasar malam di hadapan hotel kami. Di pasar Da Lat ini, banyak barangan, pakaian musim sejuk, makanan, buah-buahan dijual oleh orang tempatan pada harga yang agak murah. Kami dapati juga di sini agak kurang pelancong luar kelihatan. Kami juga mendapati bahawa peniaga tempatan lebih mudah untuk proses tawar menawar. Mereka juga tidak memaksa kita membeli sekiranya kita tidak jadi membeli selepas tawar-menawar

Pasar malam Dalat

17 Disember Lawatan ke Da Lat

Jadual pada hari ini padat dengan lawatan ke pelbagai lokasi di bandar ini. Yang pertama, kami telah melawat puncak Langbiang Mountain. Di puncak Langbiang ini, suhunya lebih rendah dan anginnya kuat. Dari puncak gunung ini, kami dapat melihat bandar Da Lat dari ketinggian 1000 meter. Di puncak gunung ini juga, disediakan beberapa kemudahan dan tarikan yang sesuai dengan pelancong.

Di Puncak Gunung Langbiang

Pondok dan buaian untuk pelancong

Kemudian kami telah dibawa ke Valley of Love, sebuah taman yang dihiasi dengan pelbagai jenis bunga-bungaan di kawasan hawa sederhana. Ada 200 jenis bunga ditanam di taman ini. Peserta rombongan dapat meluangkan masa untuk bergambar kenangan dengan bunga-bungaan ini.

bergambar kenangan di Valley Of Love

Kemudian kami telah dibawa ke air terjun Daltala. Air terjun yang indah di kaki gunung. Pengalaman menarik di sini adalah kami menaiki roller coaster mini untuk sampai ke lokasi air terjun tersebut.

Roller Coaster comel untuk orang yang comel seperti saya dengan kawan saya ni

Di hadapan Daltala Waterfall

Selepas Daltala Waterfall, kami telah dibawa melawat Dalat Flower park iaitu lokasi diadakan Dalat International Flower Festival. Dalat Flower park adalah berkeluasan 7,000 meter persegi di Lembah Cu Hill. Taman ini mempunyai lebih daripada 300 jenis bunga-bungaan yang kebanyakannya berkembang sepanjang tahun. Kepada penggemar bunga, sudah pasti akan teruja kalau datang ke sini. Masa yang paling sesuai melawat taman ini adalah pada minggu akhir bulan Disember kerana taman ini akan dihias indah untuk menjadi tumpuan pameran bunga peringkat antarabangsa.

Bunga-bungaan mekar

Antara bunga yang ditanam di sini

Di Da Lat ini, kami telah dibawa ke restoran makanan halal tempatan. Boleh dikatakan bahawa disinilah makanan paling enak yang dapat kami rasakan di sepanjang lawatan kami ke bumi Vietnam ini.

Makan tengahari dan malam di Restoran Fatimah. Saya beri 5 bintang

Geng-geng wanita menjamu selera

18 Disember Pongour Waterfall

Pada hari ini, kami akan bergerak ke Ho Chi Minh City. Semasa dalam perjalanan balik tersebut, kami sempat singgah di Pongour Waterfall. Pongour waterfall ini adalah sangat popular di Vietnam dan pernah menjadi lokasi pilihan penggambaran filem hollywood. Jika dilihat, air terjun ini terjadi mungkin disebabkan pergerakan bumi di suatu masa dahulu. Oleh kerana pergerakan bumi ini melibatkan keluasan tanah yang besar, maka terbentuklah air terjun yang besar dan sangat cantik seperti ini.

Air Terjun Pongour

Semasa kami berada di sini, kami mendapat perkhabaran gembira iaitu Kolej Yayasan Pelajaran Johor telah mendapat 5 bintang bagi penarafan MyQuest Kementerian Pengajian Tinggi. Kami telah mengadakan majlis ringkas dan doa kesyukuran bersempena dengan pencapaian kolej yang membanggakan ini.

Doa kesyukuran bersempena dengan pencapaian  kolej mendapat 5 bintang MyQuest KPT

Selepas selesai melawat Pongour waterfall, kami menaiki bas sehingga sampai di Ho Chi Minh City. Perjalanan ini mengambil masa 7 jam melalui jalan darat. Di dalam perjalanan ini kami sempat singgah di 3 buah RnR untuk berehat dan merawat apa yang perlu.

19 Disember Mekong Delta

Pada hari ini, sebahagian daripada peserta memilih untuk melawat ke Mekong Delta. Mekong Delta ini adalah lokasi yang sangat subur dan terkenal dengan penanaman buah mata kucing. Kami disajikan dengan aktiviti ekonomi masyarakat di pulau ini seperti penanaman buah mata kucing, perusahaan gula kelapa, menaiki sampan, menaiki kereta kuda dan perusahaan madu asli.

menaiki kereta kuda di Pulau Naga

Perusahaan madu lebah

Menaiki sampan di Mekong Delta

Makan tengahari di sini juga amatlah mewah dan sedap. Kami menjangkakan lauk-lauk yang disediakan boleh dikongsikan oleh 10 orang dewasa. Makanan dengan lengkap dengan lauk-pauk seperti ikan siakap, ayam goreng, udang galah, telur dadar, kari ikan dan sebagainya.

Juadah makan tengahari di Mekong Delta

Selain daripada tarikan aktiviti di Sungai Mekong ini, ahli-ahli rombongan dapat merasai pengalaman membeli-belah yang menyeronokkan kerana kesemua rakyat Malaysia yang berada di Ho Chi Minh ini adalah jutawan. Ini bermakna mereka boleh membali banyak barangan untuk diri sendiri atau keluarga.

Sebagai gambaran, sekiranya kita ingin menempah sepasang kot, kita boleh berbuat demikian di Ben Thanh market dalam tempoh 24 jam dengan harga serendah RM200. Kita juga boleh membeli pelbagai jenis tudung, kasut, baju jahit, telekung dan tshirt dengan harga serendah RM10. Sekiranya kita tidak membawa beg ke sini, tidak perlu bimbang kerana kita boleh membeli beg outdoor Deuter dengan harga bermula dari RM15 sahaja.

Syurga membeli belah di Malaysia Street

Hotel kami, Alagorn Hotel letaknya di tengah-tengah Malaysia street, jadi tidak hairanlah kerana ada kawan bagitau ada di antara ahli rombongan yang naik dan turun dari hotel kami membawa barangan yang diborong. Kalau naik dan turun 2 kali itu dianggap biasa, ini ada yang sampai 6 kali naik dan turun membawa barangan ke bilik hotel. Mewah betul rakyat Malaysia.

20 Disember Pulang

Pada jam 5:00 pagi semua ahli rombongan pulang ke Johor Bahru. Kaka dan Yuni mengucapkan selamat tinggal kepada kami di bilik hotel. Semua peserta dengan diberikan cenderahati berupa cawan yang dicetak dengan gambar kami. Pengalaman yang indah kepada semua ahli rombongan kerana dapat menyertai rombongan ini.

Pengajaran dari lawatan ke Vietnam
1. Orang tempatan fokus kepada meningkatkan ekonomi keluarga. Kami tidak nampak pantai Vietnam dikunjungi oleh rakyat tempatan untuk bermandi-manda bersama keluarga walaupun pantainya bersih dan airnya jernih.
2. Petrol di sini harganya RM4.00 satu liter. Justeru itu kepada yang betul-betul kaya sahaja yang mampu memiliki kereta kerana harga minyak yang begitu mahal.
3.  Kebanyakan rakyat tempatan bersaiz M dan L sahaja. Oleh itu adalah sukar untuk membeli pakaian sejuk di Dalat yang sesuai dengan saiz rakyat Malaysia. Termasuk lah saya hehe
4.  Rakyat Vietnam ni kurang mesra pelancong dan kebanyakan yang tidak faham bahasa inggeris lebih suka untuk menggelanggkan kepala mereka tanda tidak tahu.
5.   Isu keselamatan masih menjadi keutamaan di sini. Oleh itu, kami dinasihatkan untuk bergerak di dalam kumpulan agar keselamatan kami dapat jaga bersama.

Kos yang dibelanjakan bagi trip ini adalah RM2,000 seorang termasuk flight, hotel, pengangkutan, 2 kali lunch, 3 kali dinner dan 6 kali sarapan.

1. Boleh saya tau, encik guna syarikat mana utk uruskan perjlnan ke dalat ni?

2. Saya menggunakan Vietnam Muslim Tour Kaka. Tokey nya bernama Kaka (nama glamer). Saya contact dia melalui facebook. Bagaimanapun, kalau Cikgu nak pergi sana, saya rekomen Bismillah Salam Tours, sebuah syarikat tempatan dan harga dia sangat berpatutan

3. Trip ke Ho Chi Minh - Dalat - Mui! ✈ Hanya RM1500/pax (fullboard) pada 2-6 Jun 2020. Promosi tamat pada 31/12/19. Untuk pertanyaan lanjut boleh ws 📲 018-9581995 atau email 📩 najwaakutravel@gmail.com

4. Terbaik Najwa!! Kalau ada pembaca berminat nak ke HCM, DaLat dan Mui Ne memang berbaloi harga RM1,500 ni... Sila hubungi Najwa untuk buat tempahan ya