Monday, February 11, 2019

BEBERAPA MENARA DI DUNIA YANG TELAH SAYA LAWAT

Saya kongsikan pengalaman saya melawat menara-menara di seluruh dunia setakat ini. 

1. Willis Tower, Chicago USA



Willis Tower, dahulu dikenali sebagai Sears Tower adalah bangunan 110 tingkat dengan ketinggian 442 meter. Ini adalah menara tertinggi di dunia selama 25 tahun sejak tahun 1973 hingga tahun1998. Menara ini menjadi mercu tanda (landmark) yang penting kepada Bandaraya Chicago. 

Saya melawat menara ini pada tahun 1995 di mana pada masa itu saya dalam perjalanan balik ke Milwaukee. Saya menggunakan subway dari University of Illinois dan turun di Chicago Railway station. Dari situ saya berjalan kaki sahaja ke Willis Tower. Di dalam perjalanan itu, sempat saya melawat arca yang dihasilkan oleh Pablo Picassso sebelum sampai di Willis Tower. Pada masa itu, menara ini menyediakan lif ekspress untuk pelawat atau pelancong pergi ke observation deck.


Apabila berada di observation deck, kita boleh nampak muka bumi yang melengkung di hadapan kita. Sehingga ada yang mendakwa sekiranya cuaca cerah, kita mungkin boleh lihat bandar Milwaukee dari menara tersebut(biar betul). 

     

Pemandangan ke utara, kita boleh nampak Bangunan John Hancock dan Tasik Michigan 


Inilah pemandangan Willis Tower dari Chicago River, rugilah kalau tak 
naik obervation deck kalau dah sampai sini




2. Namsan Seoul Tower, Korea Selatan


N Seoul Tower saya lawati pada tahun 2011. Menara ini dibina pada tahun 1971. Setinggi 236 meter, ianya adalah menara komunikasi bagi beberapa stesen tv utama Korea seperti KBS dan SBS. Saya sekeluarga melawat menara ini pada musim bunga tahun 2011. Cuaca pada malam tersebut sangat sejuk sehingga kami terpaksa memakai glove dan menutup telinga. 

Kami melawat menara ini kerana ianya adalah lokasi penggambaran drama Boys Over Flower yang popular pada tahun 2008. Kami adalah pelancong yang terakhir turun dari stesen kabel di menara tersebut. Saya terbayang, andainya terlepas kereta kabel tu, boleh jadi saya tidur di dalam kereta kabel seperti dalam adegan drama Boys Over Flower. Di bahagian bawah menara kita boleh melawat Teddy Bear Museum dan beberapa kedai cenderahati dan snek, manakala di atas menara, restoran yang bertaraf sederhana mewah menanti kehadiran kita.
Pemandangan Namsan Tower di waktu malam

Di Namsan Tower, Seoul




3. Menara Kuala Lumpur, Malaysia



Menara Kuala Lumpur adalah menara telekomunikasi yang siap dibina pada tahun 1995. Ketinggian menara ini adalah 421 meter (1,099kaki) di mana ia dikira sebagai menara ke 7 tertinggi di dunia. Menara ini terdiri daripada lif dan tangga untuk membolehkan pengunjung menuju ke anjung tinjau. Di situ terletaknya restoran berputar yang menyediakan makanan dan pemandangan Bandaraya Kuala Lumpur. Pastikan anda sudah buat tempahan sebelum datang kerana tempat makan adalah terhad.


Saya sekeluarga berpeluang untuk melawat menara KL pada tahun 2013. Di bawah menara ini, banyak kedai-kedai cenderamata dan juga mini zoo dibuka untuk menggamit pelancong. Saya sekeluarga mendapat tahu wujudnya restoran berputar dengan jenama @mosphere di atas menara tersebut. Apabila membelek buku menu, saya rasa lain kali sajalah nak masuk sebab harganya tidak mampu milik pada masa itu. Jadi kami cuma naik atas dan menikmati pemandangan indah Kuala Lumpur.


Kedai Souvenir di Menara KL

Dek Pemerhatian di Menara KL



4. Canton Tower, Guangzhou, China


Canton Tower siap dibina pada Oktober 2010 dan ianya mercu tanda penting kepada Bandaraya Guangzhou. Canton Tower ini disiapkan bersempena dengan Sukan Asia yang dianjurkan oleh Bandaraya Guangzhou. Ianya adalah menara komunikasi setinggi 604 meter yang juga digunakan sebagai tarikan pelancongan. Menurut wikipedia, Canton Tower adalah menara ke 4 tertinggi di dunia.


Untuk pergi ke Canton Tower ini, pengangkutan yang paling mudah dan murah adalah melalui rangkain subway bandaraya ini. Subway stesen letaknya betul-betul di bawah menara tersebut. Untuk makluman juga Bandaraya Guangzhou ni teksi nya jauh lebih mahal berbanding subway. 


Pada waktu malam, menara ini dengan lampu yang berwarna-warni menjadikannya hiasan yang menarik kepada Bandaraya Guangzhou. Anjung tinjaunya berada di ketinggian 440m menjadikannya anjung kedua tetinggi di dunia selepas Burj Khalifa di Dubai.


Canton Tower

Pandangan Menara Canton dari dataran

Pemandangan dari Anjung Tinjau Menara Canton

Berlantaikan cermin





5. Petronas Twin Tower, Kuala Lumpur, Malaysia 



Menara berkembar Petronas adalah bangunan tertinggi di dunia dari tahun 1998 sehingga 2004. Walau bagaimanapun, Menara Berkembar Petronas masih memegang rekod bagunan berkembar tertinggi di dunia sehingga kini. Menara berkembar Petronas ini telah sekian lama menjadi lanskap bandaraya KL dan akan kekal menjadi bangunan utama dalam tempoh yang panjang di masa akan datang. Pada tahun 2018 dan 2019 saya berpeluang melawat Petronas Twin Tower. Sistem yang digunakan oleh bagunan ini agak canggih dan tersusun walapun ianya sudah berumur 20 tahun. Ianya boleh la dianggap kejayaan negara Malaysia.



Berada di tingkat 44, Skybridge yang menghubung dua menara.


Galeri di tingkat 84


Pemandangan Bandaraya Kuala Lumpur



6. Umeda Building, Osaka, Japan


Umeda Building Osaka ini siap dibina pada tahun 1993 dengan ketinggian 173 meter (568 kaki) 
Keunikan Umeda Building ini adalah konsep pembinaannya berdasarkan bandaraya di udara. 
Rekabentuk bangunan ini sendiri adalah unik kerana ianya berbentuk seperti UFO yang 
mendarat di atas bangunan.Untuk naik ke observation deck adalah percuma. Tetapi kalau nak 
naik lagi hingga ke open air, perlu bayar tiket.


Pemandangan badaraya Osaka, Jepun


Di ruang pemerhatian menara Umeda

No comments:

Post a Comment