Tuesday, June 20, 2017

JAKARTA DAN BANDUNG BERSAMA KELUARGA KAK ZAI

Pengembaraan ke Jakarta ini saya rancang dalam masa yang lama kerana kami membeli tiket penerbangan lebih daripada 6 bulan daripada tarikh penerbangan. Harga tiket yang kami perolehi tidak akan dapat terbanding tahap murahnya. Saya sekeluarga dan jiran turut serta di dalam rombongan ini. Kesemua ahli rombongan adalah seramai 19 orang.

Untuk lawatan ini, kami tidak menggunakan passport sebaliknya kami menggunakan pas lawatan secara kumpulan. sepanjang lawatan ini, kami menggunakan perkhidmatan pelancongan Pak Dede yang memberikan kadar yang sangat murah pada waktu itu. Di Jakarta kami menginap di Hotel Novotel Mangga Dua. Kadar yang ditetapkan amatlah berpatutan pada masa itu. Tujuan kami menempah hotel ini adalah kerana kedudukannya berhampiran dengan Pusat pelancongan Ancol, Waterworld dan juga berhampiran dengan pusat membeli belah Mangga Dua. 

Ketibaan di Lapangan Terbang Soekarna Hatta Jakarta

Menginap di hotel yang sama dengan Tan Sri Rafidah Aziz

Makan tengahari di Restoran Nasi Padang. 650 Ribu Rupiah

Kami bersiar-siar di kawasan yang menarik di Jakarta. Ianya adalah sebuah kotaraya yang sangat besar. Lebih kurang 13 Juta orang penduduk tinggal di bandaraya ini. Di antara lokasi yang menjadi lokasi lawatan adalah Taman tema Ancoll, Underwaterworld dan kawasan Tugu Monas.

Di Dataran Tugu Monas

Mandi Manda di Swimming Pool Hotel Mangga Dua

Sebelum meninggalkan Jakarta

Setelah menginap selama 2 malam, kami kemudiannya menuju ke Bandung, iaitu sebuah bandar di tanah tinggi dengan udara yang nyaman. Perjalanan ke Bandung agak unik kerana kami melalui kampung-kampung dan ladang teh. Di Bandung kami menginap di Hotel Cherry, salah sebuah hotel bajet di Kota Bandung. Semasa di Bandung, kami melawat Tangkuban Parahu iaitu sebuah kawah gunung berapi hidup sebagai tarikan kepada pelancong.



Naik kuda

Di Tangkuban Parahu

Di hadapan Gunung berapi aktif

Selain daripada itu, kami berkesempatan untuk membeli-beli di Pasar Baru. Di sini kami mendapati banyak barangan dijual dengan harga yang sangat murah. Sebagai contoh, kita boleh menempah sepasang kot dengan harga RM260 sahaja. Tempoh 4 jam yang diberikan oleh pemandu pelancong adalah tidak mencukupi untuk kami. Selepas membeli-belah, kami terus bergerak ke Jakarta. Sebenarnya lawatan ke Bandung ini adalah sangat ringkas sahaja sebab kalau nak diikutkan ada banyak lagi tempat menarik yang belum kami lawati. Ahli-ahli rombongan juga merugut sebab masih belum puas untuk membeli-belah di Bandung ini.


Bergaya dengan pakaian yang dibeli di Bandung dan Jakarta


No comments:

Post a Comment