Monday, June 19, 2017

HARI RAYA DI MILWAUKEE

Berdasarkan kepada rekod, saya merayakan Hari Raya Aidilfitri sebanyak 3 kali di USA. Kepada yang merantau, lagu Hari Raya yang paling menusuk kalbu adalah lagu "Dari Jauh Ku Pohon Ampun Maaf" Nyanyian Allayarham Sudirman. Kalau pasang lagu ni, confirm student-student perempuan mengalir air mata. Orang-orang di Amerika kalau hari raya mereka akan mengucapkan Eid Mubarak kepada orang lain sepertimana  kita ucapkan selamat hari raya kepada orang lain di Malaysia.

Oleh kerana ini adalah negara bukan Islam, makanya Hari Raya bukanlah hari cuti. Justeru itu, biasanya saya akan skip kelas untuk menghadiri solat sunat Aidilfitri dilokasi yang berbeza setiap tahun. Yang pertama, sembahyang hari raya diadakan di sebuah stadium tertutup. Yang kedua saya bersolat di sebuah masjid yang dipengaruhi oleh masyarakat Arab. Tahun berkenaan saya beraya satu hari lebih awal daripada di Malaysia. Tahun ketiga, saya beraya di Islamic Center of Greater Milwaukee di mana Br Isa adalah salah seorang yang memegang jawatan di situ. Solat bersama masyarakat Islam di Milwaukee adalah sangat menyeronokkan di mana kita akan melihat pelbagai bangsa sama-sama berkumpul dan menunaikan ibadah. Ini merupakan pengalaman yang manis dan sukar untuk dilupakan.

Selepas bersolat sunat, kami akan mengadakan lawatan dari rumah ke rumah untuk menyemarakkan sambutan Aidilfitiri. Kami biasanya beruntung sebab di Milwaukee ini, ada ramai pelajar perempuan dan yang sudah berkeluarga. Jadi kami buat lah lawatan dari rumah ke rumah ala-ala marhaban gitu. Kalau zaman saya dulu kami akan beraya di rumah Abang Kassim, Geng2 Jun, Geng2 Kak Lin, Abang Shahril, Geng2 Zuren dan lain-lain lagilah. Kami bujang, jadi tak adalah buat open house raya.

Bergambar kenangan sempena Hari Raya Aidilfitri

berhari raya di rumah rakan-rakan. Ini rumah Abang Kassim (PM Datuk Dr Hj Kassim B Mansur)

No comments:

Post a Comment