Monday, June 19, 2017

JUN 1997, GRADUATE DAN KEPULANGAN YANG TIDAK DISANGKAKAN

Alhamdulillah, setelah 3 tahun berusaha, dapatla juga saya menamatkan pelajaran di dalam bidang ini. Majlis konvo diadakan di Milwaukee Exhibition and Conference Arena (MECCA). Oleh kerana nama saya selalu disalah sebut oleh orang-orang Amerika ini, pada hari tersebut saya telah menulis nama saya dengan kaedah phonetics supaya bila dibaca, nama penuh saya yang akan di sebut. Syukur sebab nama saya disebut dengan betul. Saya gembira, penaja gembira, keluarga... keluarga tak tahu yang saya sudah graduate.... hehe

Suasana Majlis Konvokesyen UWM 


Bersama rakan-rakan yang turut hadir Afnizam, Bazalanulazam, Fadzil, Amir dan Zakir

Turut hadir arwah Mohazlan dan nama-nama seperti di atas

Tak lama selepas graduasi, saya pun pulang ke tanah air. Kali ini saya dapat merasa naik kapal terbang twin otter dari Milwaukee ke Chicago. Di Chicago pula saya terpaksa berlari untuk mendapatkan penerbangan seterusnya ke Los Angeles Seterusnya dalam 3-4 Jam kemudian, penerbangan Malaysian Airline ke Kuala Lumpur.

Saya telah memberitahu Abang sulung saya untuk menjemput saya di LTAS tanpa memberitahu keluarga saya. Apabila telah sampai di LTAS, kami pun terus pulang ke Kampung Ijok. Semasa ketibaan, arwah ibu saya sedang menyapu daun-daun pokok rambutan yang bertaburan di laman rumah. Saya terus melompat keluar dari kereta dan salam serta mencium tangan ibu saya. Ibu saya mengambil masa yang agak lama untuk mengetahui bahawa saya sudah balik ke kampung halaman. Setelah beberapa ketika barulah beliau sedar dan boleh menerima kenyataan. Beliau berkata, sebab saya sudah berubah, semakin tinggi dan semakin berkulit cerah, sebab itu dia tidak menyangka itu adalah saya sama sekali. Beliau bagaimanapun bersyukur kerana saya sudah selamat pergi dan pulang.

Tahun 1997 adalah masa di mana ekonomi negara kita berada di dalam keadaan gawat. Kebanyakan pernigaan telah terjejas dengan teruknya. Ramai di kalangan rakyat Malaysia kehilangan pekerjaan di masa itu. Saya juga menerima tempias daripada kegawatan ekonomi itu. Pada masa ini perkataan Borgois Komprodo dan George Soros menjadi terkenal kerana disebut-sebut di dalam media negara ini.  Setelah tamat belajar, saya sempat berkhidmat di sebuah syarikat saham komoditi selama 3 bulan di Kuala Selangor. Bekerja di syarikat ini memang membuka mata saya di mana untuk mendapatkan pendapatan bukan senang.

Pada 20 Disember 1997, saya memulakan perkhidmatan di Kumpulan Pendidikan YPJ. KPYPJ adalah sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Kerajaan Johor untuk memberikan pendidikan dan kemahiran kepada rakyat Johor. Sebaik sahaja saya melapor diri, saya dapat pergi ke Pusat Membina Semangat Mersing untuk berkursus selama 3 hari. Saya sangat menghargai syarikat kerana memilih saya untuk turut serta di dalam program tersebut. Itu adalah kenangan manis saya sebagai antara yang terawal menyertai Syarikat ini.

Kenangan selepas menaiki kayak di Pusat Membina Semangat Mersing. 
Mereka ini adalah pekerja ke 50 terawal yang bekerja dengan KPYPJ. Ada yang sudah meninggalkan kita 

No comments:

Post a Comment