Tuesday, June 20, 2017

MELAWAT KAMPUNG DI PONOROGO, JAWA TIMUR

2006 saya dan isteri telah meluangkan masa melawat beberapa bandar di Pulau Jawa. Kami bermula dari Kuala Lumpur menuju ke Surabaya. Kami menggunakan penerbangan Airasia melalui Low Cost Carrier Terminal KLIA. Pada masa itu terminalnya simple sahaja berbanding dengan kemajuan yang dicapai oleh Airasia sehingga terbinanya KLIA2. 

Penerbangan dari LCCT ke Surabaya mengambil masa 2 jam 30 minit. Setibanya kami di Surabaya, sudah ada supir yang sedang menanti kami. Kami terus menaiki transport yang disediakan. Kemudian perjalanan darat kami bermula dari asalnya gembira dan teruja, menjadi letih dan lesu kerana drivernya sangatla sopan santun dan setiap kali ada kenderaan di hadapan dia akan bunyikan hon. Sebab yang kedua adalah perjalanan dari Surabaya ke Ponorogo mengambil masa 5 jam.

Malam itu, kami singgah di beberapa bandar antaranya Madiun, Ponorogo dan akhirnya sampaila kami di Gandu, Mlarak tempat asal keluarga saya sebelah arwah ayah. Kepada yang berhasrat nak melawat Indonesia, saya sarankan meminum air yang dibotolkan untuk mengelakkan risiko penyakit bawaan air seperti sakit perut, cirit birit dan muntah.

Bertemu dengan Pak Cik dan Mak Cik yang masih hidup merupakan pengalaman yang sangat indah. Apabila melihat beliau, terus saya ingat kepada arwah ayah saya yang meninggal dunia pada bulan Ramadhan tahun 2000. Beberapa tahun kemudian, Pak Cik saya yang ini juga meninggal dunia.


Saya amat bersyukur kerana dapat bertemu dengan Pak Cik Hashim, beliau adalah anak bongsu daripada keluarga arwah ayah saya. Isteri beliau, Ibu Bandiah juga menerima kehadiran kami dengan pure Indonesian hospitality. Perjumpaan pada malam tersebut lebih berkisar kepada bertanya khabar dan cuba mengenali saudara dari kedua-dua negara.

Menghadiri Majlis Perkahwinan Anak Saudara


Peluang yang kami perolehi semasa melawat kampung ini adalah menghadiri majlis persandingan anak saudara kami dari sebelah Indonesia. Majlis ini dilangsungkan dengan penuh tradisi tempatan. Tetamu perlu berada di dalam majlis dalam tempoh dua jam di kerusi masing-masing. Sebagai seorang dari luar, pakaian saya juga melambangkan saya bukan dari kalangan orang tempatan. Adalah amat tidak sesuai dengan majlis perkahwinan mengikut adat Jawa Timur. Kemudian, satu perkara yang saya tidak boleh tahan adalah kerana kita perlu duduk selama 2 jam untuk menonton upacara persandingan kedua mempelai. Itu adalah pengalaman yang manis tetapi mencabar kesabaran saya. Saya mengambil keputusan untuk berada di barisan belakang sahaja supaya tidak mencacatkan majlis tersebut.

Arwah Pak Cik saya adalah datuk kepada pengantin. 

Bersama penyambut tetamu di pintu masuk utama

Pengantin tiba dengan menaiki beca

Pengantin berarak ke pelamin

Pelamin pengantin

Setelah tamat majlis tersebut, kami telah melawat beberapa institusi pendidikan yang diusahakan oleh saudara kami. Semasa lawatan tersebut, dapat jugalah kami memberi taklimat serba sedikit tentang peluang menyambung pelajaran di KPYPJ.

Taklimat disampaikan oleh Hj Abd Razak

Lawatan ke Pesantren Milik Imam Bajuri

Salam perpisahan dengan Imam Bajuri

Setelah tamat melawat beberapa sekolah di Ponorogo, kami telah meluangkan masa di Bandaraya Surabaya untuk satu malam. Semasa di Surabaya, kami telah melawat beberapa kawasan menarik yang menjadi tumpuan pelancong seperti pasar, pusara Wali Songo, SuperMall dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment