Tuesday, June 20, 2017

SONATA MUSIM BUNGA DI SEOUL

Pada tahun 2003, Drama korea Winter Sonata adalah drama paling popular di kaca tv Malaysia yang disiarkan oleh NTV 7. Walaupun mendapati bahasa korea itu pelik dan kasar, kami mendapati lokasi penggambaran drama tersebut sangatlah memberi inspirasi. Bagaimana kami boleh terjebak menonton drama ini? Sebenarnya pada masa itu isteri baru sahaja melahirkan anak pertama kami. Pada tahun 2003, anak sulung ini berumur 2-3 tahun. Maka banyak masa diluangkan di rumah dan drama Winter Sonata ini sangat popular pada masa itu. Setelah menonton drama tersebut, saya dan isteri menyimpan keinginan untuk melawat negara tersebut.

Pada bulan Mei 2011, saya dan keluarga berpeluang untuk mengembara ke Seoul, Korea Selatan. Pada masa itu, saya telah mengambil peluang daripada tambang super murah yang ditawarkan oleh AirAsia. Perjalanan menaiki kapal terbang Airbus A330 mengambil masa 6 jam untuk sampai di Incheon, Lapangan Terbang Antarabangsa Seoul. Matawang Korea Selatan adalah won. Nilai won ini pada masa itu, RM30 bersamaan dengan 10,000 won. Secara umunya boleh dikatakan bahawa kos sara hidup di Seoul ini agak tinggi. Kalau kita nak melawat Korea Selatan, visa tidak diperlukan.

Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon, Seoul, Korea Selatan

Orang Korea yang peramah Park Sang Jin, telah belanja kami makan di Restoran Sanuki Bore

Setibanya kami di Airport, saya telah membeli kad T-money, iaitu kad yang diterima untuk kebanyakan pengangkutan di Korea Selatan. Kad tersebut perlu ditambah nilai supaya boleh digunakan. Untuk tujuan lawatan ini, saya telah menambah nilai sebanyak 10,000 won bagi setiap kad T-Money untuk semua ahli keluarga.

Kami menaiki LRT di korea dan lapangan terbang hingga ke hentian kami, Euljiro 3 tanpa sebarang masalah. dari stesen Euljiro kami berjalan dalam 3 blok untuk sampai ke penginapan kami iaitu Hyundai Residence. Sampai di hotel pun sudah lewat kerana kami tersesat. Mujur ada pelancong dari Jepun yang prihatin dan memantu kami mencari hotel.

Mujur ada pelancong Jepun membantu kami

Bergambar kenangan di rooftop hotel walaupun keletihan

Hari Kedua

Keesokan harinya, kami bergabung dengan ahli rombongan yang lain untuk bersiar-siar di sekitar Bandaraya Seoul. Pada masa ini, Seoul City Hall sedang dibaikpulih dan dipertingkatkan. Kalau anda melawat Seoul City Hall pada masa ini, sudah pasti keadaannya lebih cantik dan berbaloi untuk dilawati terutamanya pada waktu malam.

Di hadapan Hyundai Residence

Menyaksikan upacara pertukaran pengawal istana

Pemandangan di kotaraya Seoul

Mencuba pakaian Hanbok di hadapan patung Raja Sejong

Hari kedua kami berjalan-jalan di sekitar bandaraya Seoul untuk melihat tarikan-tarikan yang tersenarai dalam senarai yang saya buat sebelum lawatan ini. Saya sempat melihat beberapa istana korea zaman dahulu di zaman Chuseon. Kami juga melawat Ceongyechea Stream, satu tarikan di mana anak sungai yang mengalir di tengah-tengah bandar yang bersih dan sungguh menarik. Saya juga sempat berjalan di dataran seoul bergambar dengan pakaian Hanbok serta bergambar di hadapan patung Maharaja Sejong.

Di dataran inilah terletaknya bagunan penting seperti Mahkamah
di sebelah kiri dan kedutaan USA di sebelah kanan.

Hari pertama diakhiri dengan keletihan kerana kami telah berjalan beribu-ribu langkah menerokai Bandaraya Seoul. Saya dan isteri bukan jenis yang suka mencuba makanan tempatan, maka kami tidak melawat tempat-tempat makan streetfood di sini. Namun, kalau kita berkesempatan melawat Seoul pada tahun 2018, makin banyak restoran makanan halal dibuka di Seoul untuk memenuhi permintaan daripada pelancong yang mahukan makanan halal.

Hari Ketiga

Hari ini adalah hari Jumaat, saya dan keluarga pergi ke Restoran keluarga seorang bintang K POP. Lawatan ini bukanlah dalam senarai saya, tetapi demi menyampaikan hasrat anak saudara yang sangat minat dengan seorang bintang K POP bernama Yang Yoseob, maka kami pun pergilah ke kedai keluarga tersebut. Bila dan sampai di restoran tersebut, kami dapat berjumpa ayah dan ibu kepada superstar tersebut. Walaupun dia tidak boleh berbahasa Inggeris, tetapi rasanya ibu kepada superstar ini layan ajelah kami-kami ni.

Di Restoran milik keluarga Yang Yoseob

Selepas itu kami bergegas ke Itaewon, sebuah kejiranan yang ada komuniti Islam. Saya tidak melepaskan peluang untuk menunaikan solat Jumaat di Pusat Islam Seoul. Khutbah Jumaatnya dibacakan di dalam Bahasa Inggeris. Sementara itu, isteri dan ahli rombongan wanita menjamu selera di restoran india di sebelah masjid tersebut. Sungguh bersyukur apabila dapat makan nasi di negara yang asing ini.

Pusat Islam Seoul, Itaewon

Sedap betul makan daging, nasi dan kari setelah 3 hari tak jumpa nasi di Korea

Banyak restoran antarabangsa dan halal di kawasan Itaewon ini

Pada waktu malam, kami melawat N Seoul Tower untuk meninjau tarikan yang boleh dilihat disitu. Di N Seoul Tower kita dapat melihat pemandangan bandaraya Seoul, Teddy Bear Museum dan beberapa tarikan lagi. Di anjung tinjau menara ini, selain daripada menikmati pemandangan, kita dapat beberapa tarikan mini yang mungkin boleh menggamit pelancong datang.  Ada cafe, pejabat pos, ada teropong untuk meneropong bandaraya Seoul, ada gerai jualan cenderahati, ada tayangan illusi optik dan sebagainya. Saya memasang angan-angan juga nak minum kopi di cafe nya seperti di dalam babak drama Boys Over Flowers. Tetapi apakan daya, sebagai perbandingan, kalau kita berada di Menara KL, kemudian kita minum kopi di kedai @mosphere, anda rasa? Mahal tu. Kemudian kepada sesiapa yang berminat nak menyelami sejarah teddy bear, bolehla melawat Teddy Bear Muzeum. Terdapat banyak info dan sejarah mengenai patung beruang untuk kita baca dan ketahui.

N Seoul Tower : Lokasi penggambaran drama Boys Over Flowers

Teddy Bear Museum di N. Seoul Tower

Hiasan pokok yang dipenuhi oleh padlocks (mangga) yang biasa dibuat oleh
pasangan bercinta dan simbolik kepada ikatan cinta yang kukuh

Hari Keempat

Pulau Nami (Namiseom) kami datang

Untuk ke Pulau Nami, kami meninggalkan hotel awal pagi menuju ke stesen bas yang berhampiran. Kami menaiki bas menuju ke Gapyeong. Perjalanan menaiki bas agak menghiburkan kerana pengalaman bersama masyarakat tempatan. Di dalam perjalanan 3-4 jam ini, saya disajikan dengan pemandangan yang cantik dan beberapa pekan kecil di tepi sungai yang lebar. Airnya kadang-kadang cetek kerana kita dapat melihat orang tempatan bersama-sama menangkap ikan sungai beramai-ramai. Apabila sampai di Gapyeong, kami menaiki teksi pula untuk ke Jeti Pulau Nami.

Menaiki bas ke Gapyeong sebelum ke Pulau Nami

Feri ke Pulau Nami

Melawat Pulau Nami, destinasi yang menjadi popular selepas terbitnya drama Winter Sonata

Disinilah tempat bergambar popular kalau melawat Pulau Nami

Bergambar di depan patung  Chun Sang dan Yoo Jin

Bergambar di galeri Winter Sonata

Pulau Nami ini biasanya menjadi tumpuan pelancong dari seluruh seluruh dunia. Berdasarkan info yang dibekalkan kepada saya, Pulau Nami ini menjadi terkenal di seluruh dunia melalui drama Winter Sonata. Drama itu sendiri menjana pendapatan Berbillion-billion Won kepada Negara Korea Selatan. Negara Korea berterima kasih kepada produksi drama Winter Sonata ini kerana ianya telah membawa pelancong dari segenap pelusuk dunia sehingga ke hari ini. Sungguh menakjubkan pencapaian tersebut. Kami menghabiskan 3-4 jam di pulau tersebut dengan menyewa basikal, kemudian mengambil gambar bersama patung, gambar-gambar dan lokasi penggambaran drama ini. Saya yakin, sekiranya drama kita mampu memberikan impak kepada citarasa antarabangsa, sudah pasti ianya mampu menjadi tarikan pelancong untuk melawat negara kita. Apabila pulang ke Seoul, kami memilih untuk menaiki keretapi dan perjalanan hanya mengambil masa 1 jam sahaja. (tip : jangan sekali-kali naik bas ke Gapyeong kerana anda akan membuang masa di dalam perjalanan. Naiklah keretapi Korail untuk perjalanan yang lancar dan pantas). Malam tersebut kami pulang ke hotel dengan perasaan puas walaupun keletihan.

Di dalam LRT Gapyeong ke Bandaraya Seoul, luas dan selesa

Di pasar berhampiran hotel kami

Bergambar bersama rakyat tempatan di Seoul City Hall

Hari Kelima

Oleh kerana masa kami suntuk dan tidak sempat untuk melawat Everland Theme Park. Kami membuat keputusan untuk melawat Lotte World iaitu taman tema yang letaknya di bandaraya Seoul. Perjalanan ke taman temua tersebut menggunakan LRT dan turun di stesen Jamsil. Dari situ saya masuk ke Lotte Mall. Lotte world ini letaknya di dalam dan luar Lotte Mall. Tiket masuk ke taman tema ini boleh tahan mahalnya, seumpama kita mahu masuk ke Legoland di Johor. Kalau kita memilih indoor park, kita boleh menaiki bermacam-macam ride termasuk roller coaster, ferris wheel, ice skating dan lain-lain lagi. Di dalam indoor theme park ini juga ada sebuah pentas yang besar di mana mereka membuat persembahan untuk pengunjung taman tema ini. Manakala outdoor theme park pula disediakan rides yang lebih mencabar, lebih pantas dan lebih merbahaya. Anak-anak lah yang paling gembira bila mereka boleh menaiki semua permainan yang disediakan.

Di Lotte World, ini adalah lokasi penggambaran drama
"Stairways To Heaven" lakonan Choi Jin Woo dan Kwong Sang Woo

Castle di dalam Lotte World

Lotte world outdoor park

Maghrib terakhir dari  Stesen Jamsil menuju ke Euljiro No 3 dan seterusnya ke Incheon

Pelajaran No 1 : Terkejar-kejar ke Lapangan Terbang

Sejujurnya perjalanan ke Euljiro No 3 mengambil masa lebih kurang 30 minit. Dari stesen tersebut kami bergegas ke hotel penginapan untuk mengambil beg-beg kami. urusan mengambil beg sahaja mengambil masa 30 minit. Justeru itu, kami ada satu jam sahaja untuk sampai di lapangan terbang Incheon. Saya menjadi panik kerana penerbangan tersebut dijadualkan pada jam 9:30 malam. Kami bergerak dari hotel pada jam 7:30 malam. Dari keretapi Euljiro No 3 ke Lapangan terbang pula bukanlah seperti yang diharapkan kerana di salah satu stesen itu, keretapi tersebut berhenti kerana sudah sampai dihujung perjalanannya. Saya semakin panik kerana terpaksa menunggu satu lagi keretapi daripada line yang lain. Peluh jantan mula keluar dari dahi saya. Terbayang yang kami akan ketinggalan flight dan terbayang yang saya terpaksa merempat atau menjual surat khabar untuk membeli tiket balik ke Malaysia.

Muka orang panik takut tertinggal flight

7 Minit kemudian, keretapi terakhir tiba untuk membawa kami sekeluarga ke Lapangan terbang Incheon. Kami sampai di Incheon, saya dan keluarga berlari-lari mencari kaunter Airasia. Setibanya kami di kaunter, masa penerbangan adalah kurang daripada 45 minit sebelum masa penerbangan. Walaupun notis "counter closed" sudah di keluarkan, mujurlah kaunter masih lagi menerima kami. Namun demikian, kami perlu bawa luggage bersama kami sebab pegawai kaunter tidak boleh check in semua luggage kami. Maka bermulalah episod berlari-lari ke terminal yang sepatutnya. Mula-mula melepasi imigresen, kemudian menaiki keretapi ke terminal satelit untuk penerbangan antarabangsa, kemudian berlari ke terminal AirAsia. Syukur jugalah kami sampai di depan kapal terbang 10 minit sebelum ianya berlepas. Kami sempat minum air dari water cooler, mengambil gambar kenangan dan terus masuk ke dalam kapal terbang. Di dalam kapal terbang mulut saya masih lagi mengucapkan syukur kerana selamat naik kapal terbang. Kami sampai di Malaysia jam 5:30 pagi keesokan harinya.

Pengajaran daripada peristiwa ini, saya mencadangkan agar kita mengambil serius tentang penerbangan antarabangsa ini. Sekurang-kurangnya 4 jam sebelum penerbangan mestilah sudah berada di kaunter check in.

Pengembaraan kami adalah semasa musim bunga, sebab itu, kita tidak melawat tanah tinggi untuk bermain salji seperti di Vivaldi Park atau Chuncheon. Cukuplah kami menikmati udara yang segar dan juga bunga-bungaan yang berkembang pada musim tersebut.

Untuk trip ini, saya telah berbelanja

Tiket penerbangan      RM1,200 (tiket super murah AA)
Penginapan                 RM800 (sharing dengan adik beradik)
Transport dan makan  RM2,500
Lain-lain                     RM1,000 (termasuk tiket masuk Lotte World dan Pulau Nami)
Jumlah                        RM5,500 untuk sekeluarga  ~ RM1,100 seorang

Saya rasa sangat bersyukur kerana pengalaman melawat Seoul ini sukar untuk dilupakan