Sunday, June 18, 2017

SENIOR DI UW MILWAUKEE

Di sini, kepada pelajar junior akan digelar Freshman, kemudian bila sudah lama sikit digelar Sophomore. Kemudian Junior dan akhirnya di gelar Senior. Mengapa saya nak cerita mengenai gelaran-gelaran ini. Sebenarnya penting kepada uni di Us, apabila kita nak naik ke tahap seterusnya, kita kena memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh universiti. Kalau tidak berjaya, maka teruslah kita kekal di dalam status itu hingga lulus. Kemasukan saya pada tahun 1995 itu, adalah sebagai Sophomore kerana ada tranfer kredit daripada KPP/ITM. Tetapi untuk saya upgrade ke status Junior, saya kena lulus satu subjek penulisan.

Dikisahkan percubaan pertama dalam subjek penulisan ini saya gagal dapat gred B. Maka kenalah repeat. Penting untuk saya lulus semasa repeat ini untuk mengelakkan kena tambah semester (extent) dan hilang penajaan JPA. Bila ulang subjek ini, saya mendapat lecturer yang lawa bernama Jeniffer Maher. Saya pun ada motivasi nak usaha lebih dengan selalu berjumpa untuk menyemak hasil kerja. Homework yang saya ingat adalah untuk memberikan argumentative writing bagi sebuah buku bertajuk "Failing At Fairness" yang mengisahkan senario di kem latihan tentera laut Amerika yang mendiskriminasi golongan gay. Walaupun saya sangat tidak setuju dengan gay ni, tapi demi nak lulus paper ini, saya terpaksalah buat penulisan yang bertentangan dengan prinsip saya. Alhamdulillah saya lulus paper ini dengan bantuan lecturer ini. Bila dah lulus maka saya boleh la meneruskan pelajaran tanpa sebarang masalah tajaan.

Gembira sebab lulus subjek penulisan yang kritikal sebelum layak digelak senior. 

No comments:

Post a Comment