Tuesday, June 20, 2017

JAKARTA BERSAMA EN SHAIFUL

Pergi ke Jakarta atas urusan kerja bersama En Shaiful. Misi kami adalah untuk melawat beberapa sekolah menengah di Jakarta. Perjalanan kali ini kami menggunakan Malaysia Airlines. Pesawat Airbus 330 adalah sebuah pesawat yang besar dan selesa untuk perjalanan kali ini. Indonesia adalah 1 jam lebih lewat daripada negara ini. Sebaik tiba di Jakarta, kami bergerak ke tempat penginapan kami iaitu Hotel Alia at Cikini. Cikini ini letaknya di Pusat Bandar Jakarta. Tarikan utama kota Jakarta iaitu Tugu Monas letaknya hampir dengan hotel kami.

SMK 57


Destinasi saya yang pertama adalah Sekolah Menengah Kejuruan 57 di Wilayah Utara Jakarta. Ini adalah sebuah sekolah yang khusus melatih pelajar di dalam bidang Pelancongan dan Perhotelan. Pelajar-pelajar ini sudah mula bersekolah seawal jam 5:00 pagi dan akan tamat pada jam 4:30 petang. tempoh latihan yang panjang memberikan mereka masa untuk menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran.

Kehadiran kami disambut oleh Ibu Sylma. Kami kemudian dibawa berjumpa dengan Bapak Direktur sekolah berkenaan. Selepas itu kami dapat meluangkan masa selama 2 jam untuk memberi taklimat kepada pelajar tahun akhir sekolah tersebut. Sekolah ini mempunyai kemudahan yang lengkap untuk melatih pelajar menjadi tenaga kerja di hotel.

Bersama pengetua sekolah

Bersama pelajar yang mendengar taklimat

SMK 37

Keesokan harinya saya dapat melawat sebuah sekolah lagi iaitu SMK 37. Sekolah ini melatih pelajar di dalam bidang hospitaliti dan jahitan. Sekolah ini telah membuat kejutan dengan membuat sambutan secara rasmi dengan pelajar menggunakan iringan gendang dan alat-alat muzik. Kemudian kehadiran kami disambut oleh tarian tradisional Indonesia. Saya berasa sangat terharu dengan tahap layanan yang diberikan ini.

Tarian tradisional

Cenderahati daripada Pengetua


Akademi Pariwisata

Hari ketiga kami dapat meluangkan masa melawat sekolah swasta yang dinamakan Akademi Pariwisata. Kali ini kami melawat sebuah sekolah swasta di dalam bidang pelancongan. Pada kali ini, kami dapat memberi taklimat kepada 60 orang pelajar senior mengenai peluang menyambung pelajaran di IHYPJ.

Sebahagian daripada pelajar yang mendengar taklimat

Bersama dengan pemimpin sekolah



No comments:

Post a Comment